top of page

Göteborg behöver fler utmanare


Fallskärmshoppare i formation, modiga personer

Dagens snabba verklighet pratas det mycket om. Det är ett oundvikligt ämne nästan oavsett vad man pratar om eftersom det pågår omvälvande förändringar både i våra privatliv och arbetsliv. Våra vanor ändras blixtsnabbt med nya klockrena tjänster som Swish och mobilt bank-ID. Företag går upp och ner med solen. För företagen gäller det att ställa om till en hög nivå av nytänkande i vardagen, inte bara finjustera förra årets marknadsplan utan att våga ifrågasätta vad och hur man levererar produkter och tjänster till sina kunder. För 6 år sedan flyttade jag tillbaka till Göteborg från Stockholm och slogs av den stora skillnaden i företagsklimat. Göteborg domineras av stora företag, sfärer, där många jobbar mycket länge. Många blir kvar inom samma företag, eller åtminstone bransch och företagen uppmuntrar detta genom att sätta höga krav på branscherfarenhet och erbjuder förmånsprogram för dem som stannar länge.

I Stockholm är det däremot en helt annan rörlighet. Det är betydligt vanligare att byta företag och bransch, och man korsbefruktar branscher med nytänkande.

Hur kommer dessa Göteborgsföretag klara sig i den nya verkligheten? Hur lätt är det att bryta mönster och tempo om alla är stöpta i samma form?

Ett Göteborgsföretag som går mot strömmen och organiserar sig för nytänkande är Geely. Om jag fångat deras plan rätt, så rekryterar de 1/3 från branschen, 1/3 med erfarenhet av samma frågor inom andra branscher och 1/3 unga. Jag skulle bli förvånad om det inte leder till nytänkande affärsmodeller och spännande resultat.

Göteborg behöver fler utmanare för att få utväxling på våra fantastiska företag. Vi kan alla vara utmanare – ta ett utifrån-perspektiv på ditt eget arbete, lyssna på dem som har andra perspektiv, våga byta bransch eller blanda kompetenser och personligheter i ditt team! Gör det – testa känslan, testa resultatet - det är nödvändigt!

//Gunilla

Comments


bottom of page