top of page

Gör något annorlunda redan idag med era kunder

Jag blev ombedd att skriva en gästkrönika i tidningen Energi när de hade temanummer om Kundrelationer. Här kommer ett utdrag


"När stora fastighetsägare pratar om framtidens värmelösning dyker däremot begrepp som ”hitta nya lösningar tillsammans”, ”samarbeta” och ”bidra” ofta upp. Många uttrycker tydligt att de vill att energibolaget ska ta på sig ledartröjan, men också att de själva förväntar sig att vara aktiva parter i samarbetet. Som ett ömsesidigt beroende. Är det inte rätt häftigt att ha en efterfrågan på ömsesidigt beroende?"

...

"Så, hur fångar man då dessa unika möjligheter?

1. Bestäm er! Vill ni få resultat så måste ledningen aktivt prioritera dessa frågor eftersom utveckling kommer kräva samarbete från olika delar av bolaget.

2. Fokusera! Alla kunder är inte lika. Skapa därför en struktur i form av en kundsegmentering och välja vilka kundsegment ni vill fokusera på först.

3. Observera, lyssna, prata! Var mer nyfikna på kundernas perspektiv och våga öppna upp diskussionen om hur ni kan bli en bättre partner för dem.

4. Gör! Börja göra något annorlunda. Kanske hittar ni något steg som är möjligt i närtid och några frågor som ni kan arbeta tillsammans med på lite längre sikt?

5. Följ upp! Reflektera över om ni fick de resultat ni önskade och vad ni vill göra annorlunda framåt.

6. Fortsätt göra! Ta ett görbart steg i taget, och ni ska se att efter ett tag har det hänt en hel del!


Nyckeln ligger i att börja göra. Albert Einstein lär ha sagt ”Galenskap är att göra samma sak om och om igen och vänta sig olika resultat”.


Så om ni vill fånga möjligheten till riktigt starka kundrelationer där ni utvecklar framtidens värmelösning tillsammans, börja göra något annorlunda för att stärka relationen redan idag!"




Utdrag från artikel/ krönika i Tidningen Energi om kundfokus med Gunilla Jalbin från Grounded

댓글


bottom of page