Vilka är de dolda ädelstenarna i er organisation?
- Gunilla Jalbin
- 2 maj 2016
- 1 min läsning
Uppdaterat: 8 jan. 2024

Jag ledde nyligen en brainstorming med en kund. Syftet var att identifiera konkreta initiativ de kunde genomföra för att bli mer attraktiva för sin viktigaste målgrupp. Vi skulle träffa en grupp kunder, och som en del i den dialogen vill vi få en utifrån-och-in syn på företagets att-göra-lista.
I slutet av mötet kände jag en viss besvikelse, typ "är inte detta bara befintliga idéer". Och det var sant! Det finns ett stort antal kompetenta personer på företaget som jobbar med denna typ av frågor hela dagarna så "banken" med idéer-som-någon-någonsin-tänkt är enorm. Känslan var dock, att vi behöver helt nya idéer för att skapa verklig förändring.
Några veckor senare var känslan ganska annorlunda. Listan på starka idéer var nu tydlig och direkt kopplad till kundernas drivkrafter och frustrationer. De befintliga idéerna hade genererat fantastiska diskussioner med kunderna och vi förstod nu logiken bakom vad som hade potential att förändra deras attityd och beteende - och vad som inte hade det. Det är kul att observera den växande energin i teamet - de var nu säkra på vilken sluteffekt de var ute efter, vilka aktiviteter de skulle prioritera och nedprioritera, och hur de skulle få med sig viktiga beslutsfattare i att våga göra dessa val.
Varför ser vi inte potentialen i, och tror tillräckligt på, de idéer vi redan har? Tillräckligt för att våga fokusera - och nedprioritera annat?
Vilka är de dolda ädelstenarna i din organisation? Tänk om du var säker på vilka befintliga idéer som verkligen skulle göra skillnad för era kunder och för er affär? Tänk om du vågade göra dem till framgångssagor...!
//Gunilla
Comments